W dniu 28 grudnia 2017r. odbyło się ostanie w tym roku posiedzenie Rady Gminy Dobra. W sesji uczestniczyli: Sołtysi, Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Dobra oraz przedstawiciel firmy EKO-GEO-BLOB Rafał Modrzejewski Pani Agnieszka Skarbek, która przygotowywała Aktualizację Programu Ochrony Środowiska. Pierwszym punktem w porządku obrad było wręczenie medali za długoletnie pożycie małżeńskie. Wyróżnienia z okazji 50. rocznicy ślubu otrzymali Państwo Helena i Stanisław Miluch z Wołczkowa. Medale nadane postanowieniem Prezydenta RP wraz z życzeniami wręczyli Wójt Gminy Dobra Teresa Dera oraz Przewodniczący Rady Gminy Dobra Bartłomiej Miluch.
Najważniejszym punktem wczorajszej sesji było uchwalenie budżetu Gminy Dobra na rok 2018.
W prognozowanych na 2018 rok dochodach w kwocie 115 199 128,55 zł największy udział stanowią wpływy z udziału w podatkach dochodowych ok. 41% (PIT kwota 46 033 588 zł i CIT kwota 700 000 zł) oraz dochody z podatków i opłat w kwocie 24 979 500 zł co stanowi ok. 22% dochodów budżetu. Dochody majątkowe zaplanowano w 2018r. w wysokości 8 177 200 zł co stanowi ok. 7% całości dochodów.
Zgodnie z informacją z Urzędu Wojewódzkiego oraz Krajowego Biura Wyborczego Gmina ma otrzymać dotacje na zadania zlecone oraz własne w kwocie 17 069 580 zł, co stanowi ok. 15% wszystkich zaplanowanych dochodów.
Dotacje z budżetu państwa przeznaczone są na finansowanie głównie zadań zleconych z zakresu:
świadczeń rodzinnych oraz z funduszu alimentacyjnego - 2 907 000 zł
świadczeń wychowawczych Rodzina 500+ - 12 834 000 zł
Przychodów w 2018 r. nie planuje się.
Oddanie do użytku zrealizowanych inwestycji, głównie w infrastrukturę drogową i oświetlenie może spowodować w latach następnych wzrost wydatków bieżących na utrzymanie dróg, konserwację oświetlenia i energię elektryczną, dlatego na rok 2018 planuje się wydatki bieżące na podstawie analizy ich wykonania po III kw. 2017r. w kwocie realnej.
Kwota zaplanowanych wydatków wynosi 112 599 128,55 zł i będzie niższa do prognozowanych dochodów o 2 600 000 zł. Nadwyżka zostanie przeznaczona na spłatę kredytu długoterminowego.
Na rok 2018 zaplanowano wydatki majątkowe w kwocie 43 846 775 zł. Głównie są to zadania wieloletnie, na które już w 2017 roku zostały podpisane umowy. Plan wydatków majątkowych jest równie wysoki jak w 2017r., mimo konieczności przeznaczenia znacznych kwot na bieżące utrzymanie i konserwację inwestycji już oddanych do użytku w latach poprzednich.
Wartościowo udział inwestycji w całości wydatków wynosi ok. 39%.
Najwięcej nakładów zaplanowano na infrastrukturę drogową (35% wydatków majątkowych), oświatę 14%, infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną 33%, gospodarkę komunalną i ochronę środowiska 7% , kulturę fizyczną 5%.
W przedsięwzięciach na rok 2018 znajdują się zadania inwestycyjne na kwotę 21 667 177 zł. Są to zadania wieloletnie, niektóre realizowane aż do roku 2021.
W 2018 roku rozchody Gminy dotyczą spłaty kredytu długoterminowego w PKO BP 2 600 000 zł.
Wynik budżetu w roku 2018 zamknie się nadwyżką, która zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu.
Szczegóły budżetu można poznać za pośrednictwem strony internetowej bip.dobraszczecinska.pl w zakładce Informacje>>Budżet>>Rok 2018>>Przygotowanie projektu budżetu, a wieloletniej prognozy finansowej w zakładce Informacje>>Budżet>>Rok 2018>> wieloletnia prognoza finansowa.
Uchwała budżetowa została przyjęta jednogłośnie.
Podczas sesji przyjęto następujące uchwały:
Ponadto radni wysłuchali sprawozdań z prac stałych komisji Rady Gminy Dobra za rok 2017, zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Wójta Gminy Dobra w okresie od dnia 01.11.2017 r. do dnia 30.11.2017 r. oraz wysłuchali raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Dobra na lata 2013-2016 z perspektywą na lata 2017-2020.
Na zakończenie sesji Wójt Teresa Dera oraz Przewodniczący Rady Gminy Dobra Bartłomiej Miluch złożyli życzenia noworoczne. Koniec roku uczczono symboliczną lampką bezalkoholowego szampana.
E. Ziółko
J. Jankowska