Wyrok sądu za bałagan na budowie

Kategoria > Straż Gminna
Zdjęcie z budowy

Straż Gminna w lutym 2024 roku skierowała do sądu rejonowego wniosek o ukaranie w stosunku do właściciela nieruchomości – inwestora budującego dom jednorodzinny. W wyniku podjętych czynności ustalono, że na terenie budowy panował bałagan, odpady leżały luzem na ziemi, część z nich została przemieszczona przez wiatr na tereny sąsiednie. Wśród odpadów budowlanych znajdowały się także odpady komunalne wytwarzane przez pracowników (opakowania po napojach i żywności). Właściciel budowy nie widział nic niestosownego w takim składowaniu odpadów, nie chciał podpisać umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Sąd w pełni podtrzymał stawiane zarzuty przez straż gminną, uznał za niewłaściwą gospodarkę odpadami komunalnymi na budowie (art. 171 ustawy o odpadach) oraz brak umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych (art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) i ukarał właściciela budowy karą grzywny. Poniesie on także koszty postępowania sądowego.

Pragnę przypomnieć, że na budowie oprócz obowiązku prowadzenia właściwej gospodarki odpadami budowlanymi (nie mogą one leżeć na ziemi, powinny być w pojemnikach, kontenerach, workach BIG BAG) istnieje także obowiązek posiadania umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Nieruchomość w trakcie cyklu budowy domu w myśl ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest nieruchomością niezamieszkałą, na której powstają odpady komunalne wytwarzane przez pracowników. Tym samym właściciel budowy jest obowiązany do zawarcia stosownej umowy na odbiór odpadów komunalnych na wszystkie frakcje. Odpady komunalne nie mogą być mieszane z odpadami budowlanymi. Ponadto z licznych przykładów odpady komunalne z budów są często podrzucane do pojemników (lub obok nich) należących do innych nieruchomości lub są wyrzucane, najczęściej w pobliżu dróg.

Jeśli właściciel nieruchomości w budowie wydał nieruchomość wykonawcy robót, to wykonawca ten, jako przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą posiadający tytuł prawny do władania nieruchomością (prawo dysponowania nieruchomością) zawiera umowę na odbiór odpadów komunalnych, niezależnie od tego, czy zawarł w tej kwestii umowę z właścicielem nieruchomości. Takie sytuacje dotyczą najczęściej deweloperów lub gdy jeden wykonawca prowadzi cały cykl budowy domu. Wtedy to na nim, a nie właścicielu nieruchomości ciąży obowiązek zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych.

Pełne informacje związane z gospodarką odpadami, w tym komunalnymi na budowie znajdują się na stronie urzędu gminy w zakładce: Gmina Dobra/bezpieczeństwo publiczne/straż gminna/ważne informacje/gospodarka odpadami na budowie: https://dobraszczecinska.pl/wiadomosc/gospodarka-odpadami-na-budowie.

Komendant Straży Gminnej
Andrzej Budzyński

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej