UWAGA! Ważna zmiana w dowodach osobistych od 8 listopada 2021r.

Kategoria > Informacje ogólne
UWAGA! Ważna zmiana w dowodach osobistych od 8 listopada 2021r.

Wzór nowego dowodu osobistegoNowe dowody osobiste z drugą cechą biometryczną – odciskami palców.

W warstwie elektronicznej nowych dowodów osobistych zapisywane będą dodatkowo dwa odciski linii papilarnych. Nowe dowody osobiste będą cechowały się również zmianami w warstwie graficznej - dodany zostanie wzór podpisu posiadacza dokumentu oraz oznaczenie państwa członkowskiego na tle flagi Unii Europejskiej.

Zmianie ulegną terminy ważności dowodów osobistych, które wynosić będą:

  • 1 rok dla osób, od których tymczasowo nie można pobrać odcisków palców
  • 5 lat dla dzieci, które nie ukończyły 12. roku życia
  • 10 lat dla pozostałych osób.

Ważne! Dowody osobiste, które nadal są ważne, nie muszą być wymieniane.

Z powodu obowiązku złożenia wzoru podpisu i odcisków palców wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć tylko osobiście w siedzibie urzędu.

Wysłanie wniosku drogą elektroniczną będzie możliwe tylko w przypadku ubiegania się o wydanie dokumentu dla dziecka, które nie ukończyło 12. roku życia – dowód ten nie będzie zawierał odcisków palców i wzoru podpisu.

Osoby chore, niepełnosprawne, które nie mogą osobiście złożyć wniosku o wydanie dowodu osobistego w urzędzie powinny zgłosić zamiar złożenia wniosku w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Policach, ul. Stefana Batorego 3, tel. 91 423 18 12. W dyspozycji w/w urzędu gminy znajduje się  mobilna stacja, umożliwiająca pobranie odcisków w miejscu pobytu  osób z terenu powiatu polickiego. 

Dodatkowe informacje zamieszczone są na stronach Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w portalu www.gov.pl.

W aktualnym stanie prawnym istnieje:

  • możliwość złożenia wniosku o dowód osobisty w dowolnym urzędzie miasta/gminy w Polsce,
  • w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa jeden rodzic lub opiekun prawny,
  • możliwość działania przez pełnomocnika, w sprawie odbioru dowodu osobistego, w przypadku, gdy wnioskodawca jest osobą niepełnosprawną, chorą, nie wychodzącą z domu,
  • możliwość dokonania zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego drogą elektroniczną,
  • obowiązek dostarczania przez wnioskodawcę dodatkowych dokumentów, w formie aktów stanu cywilnego, został ograniczony wyłącznie do przypadku niezgodności danych wskazanych we wniosku, z informacjami istniejącymi w posiadanych przez organ rejestrach,
  • ujednolicenie wzoru fotografii dołączanej do wniosku o wydanie dowodu osobistego z przepisami ustawy o paszportach (zdjęcie na wprost-w pozycji frontalnej),
  • brak adnotacji o miejscu zameldowania w dowodzie osobistym. Do tej pory każda zmiana adresu zameldowania, wymagała wymiany dowodu osobistego

Kierownik Wydziału ds. Obywatelskich
Małgorzata Chmielewska

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej