W wyniku analizy zabezpieczonych dokumentów do siedziby Straży Gminnej został wezwany właściciel nieruchomości, z której prawdopodobnie pochodziły ujawnione śmieci. W dniu 23.01.2014 r. zgłosił się on i przyznał, że odpady te gromadził na terenie posesji, a nie chcąc czekać na termin odbioru odpadów przez firmę zlecił ich zabranie przypadkowej osobie za kwotę 30 zł. |
Nie interesował się gdzie te śmieci trafią. Biorąc pod uwagę, że jako właściciel nieruchomości pozbył się odpadów niezgodnie z przepisami został ukarany mandatem karnym oraz zobowiązany do natychmiastowego uprzątnięcia śmieci.
Każdy właściciel nieruchomości ma tylko jedną możliwość pozbycia się odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami. W przypadku odpadów komunalnych właściciel nieruchomości zobowiązany jest złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i wnosić opłaty na wskazany rachunek. Ponadto ciążą na nim obowiązki wynikające z ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
- zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;
- gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;
- pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi. (Odrębnymi przepisami są w tym przypadku uchwały Rady Gminy dotyczące problematyki odpadów komunalnych).
Niewykonywanie tych obowiązków jest wykroczeniem określonym w art. 10 ust 2 wskazanej ustawy. Właściciele nieruchomości, którzy miedzy innymi nie złożą deklaracji oprócz postępowania związanego egzekucją w trybie przepisów ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji mogą zostać ponadto ukarani mandatem karnym lub może być skierowany wniosek o ukaranie do sądu. Z tego powodu ustalony właściciel śmieci, pomimo, że nie można było mu odwodnić, iż to on wyrzucił je w pobliżu Skarbimierzyc został ukarany mandatem za pozbycie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych w sposób niezgodny z przepisami ustawy (przekazał je przypadkowej osobie, a nie firmie zajmującej się ich odbiorem).
We współdziałaniu z Wydziałem ds. Obywatelskich i Ochrony Środowiska strażnicy gminni rozpoczynają systematyczne kontrole nieruchomości, których właściciele nie złożyli deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W przypadku stwierdzenia, że na takiej nieruchomości wytwarzane są odpady będą nakładane mandaty karne (obowiązek złożenia deklaracji określa art. 6m ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych).
Komendant Straży Gminnej
Andrzej Budzyński