W marcu 2019r. po ponad 6-tygodniowej rekrutacji ogłoszone zostały wyniki naboru gmin do projektu grantowego „Planowanie z mieszkańcami”, którego realizację Kujawsko-Pomorska Federacja Organizacji Pozarządowych rozpoczęła w styczniu 2019 roku. Uczestnikami projektu zostało 30 gmin z czterech województw objętych działaniami, w tym również Gmina Dobra.
Grant to element projektu Federacji "Planowanie z mieszkańcami", do którego przystąpiło 30 gmin z województwa kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego.
Grant to wsparcie finansowe dla tych samorządów, które przygotowały zespół pracowników do konsultacji i opracowały indywidualny plan konsultacji w obszarze planowania przestrzennego.
W dniu 24 września 2019 roku, została zawarta Umowa uczestnictwa w projekcie grantowym pt. „Planowanie z mieszkańcami” (POWR.02.19.00-00-KP12/18) realizowanym przez Kujawsko-Pomorską Federację Organizacji Pozarządowych i współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.19 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 - pomiędzy Wójtem Gminy Dobra a Kujawsko-Pomorską Federacją Organizacji Pozarządowych z siedzibą w Toruniu.
Na czym polega udział w projekcie? Kilkuosobowy zespół pracowników gminy, który podjął się przygotowania i przeprowadzenia konsultacji konkretnego dokumentu planistycznego (Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego), bierze udział w kilku spotkaniach służących przygotowaniu planu tych konsultacji - od spotkania wprowadzającego, przez dwudniowy warsztat, po spotkanie podsumowujące. Wynikiem tej aktywności jest gotowy Indywidualny Plan Konsultacji ze wskazaniem przebiegu, technik i narzędzi konsultacyjnych, jak i harmonogramu i budżetu konsultacji. Plan jest oceniany przez powołanych w Federacji ekspertów i gmina otrzymuje na realizację konsultacji grant od Federacji. Realizując konsultacje, gmina sporządza raporty z ich realizacji, podsumowując doświadczenia i zdobywając nowe kompetencje.
W miejscowościach, w których trwają już konsultacje stosowane są różne rozwiązania służące pozyskiwaniu głosów i opinii mieszkańców i uzgadnianiu stanowisk. Może to być czynny punkt konsultacyjny, który działała m.in. podczas dożynek gminnych lub innych imprez lokalnych, spotkania eksperckie - jedno dla przedstawicieli instytucji uzgadniających i opiniujących projekt Studium (np. ENEA, PSG, nadleśnictwo, GDDKiA), drugie dla przedsiębiorców, a trzecie dla organizacji pozarządowych, których domeną działalności są sport lub ekologia.
Zarządzeniem z dnia 30 września 2019r. Wójt Gminy Dobra powołał skład zespołu ds. konsultacji społecznych przy realizacji dokumentu planistycznego – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dobra.
W dniu 11 października 2019r. odbyło się pierwsze spotkanie zespołu z przedstawicielem Federacji, na którym omówiono m.in. podstawy prawne konsultacji społecznych, etapy procesu konsultacji oraz harmonogram pracy nad Indywidualnym Planem Konsultacji.
W dniach 23-24 stycznia 2020r. zespól ds. konsultacji wziął udział w dwudniowych warsztatach celem których było wypracowanie Indywidualnego Planu Konsultacji.
W dniu 26 lutego 2020r. została zawarta umowa pomiędzy Wójtem Gminy Dobra a Kujawsko-Pomorską Federacją Organizacji Pozarządowych o powierzenie grantu w wys. 28.328,10 zł.
Grant wypłacany będzie w transzach zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym.
Zatwierdzony został również Indywidualny Plan Konsultacji.
W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego nie odbyło się Forum Gmin uczestników projektów „Planowanie z mieszkańcami” planowane w dniach 12-13 marca 2020r.
Terminy realizacji harmonogramu Indywidualnego Planu Konsultacji zostaną przesunięte odpowiednio do zaistniałej sytuacji.
Kierownik RPPiWZ
Zofia Wajda