Obowiązek segregacji odpadów komunalnych przez wszystkich właścicieli nieruchomości

Kategoria > Informacje ogólne
Obowiązek segregacji odpadów komunalnych przez wszystkich właścicieli nieruchomości

Szanowni Mieszkańcy

Ostatnia sesja Rady Gminy pokazała, iż pomimo szerokiej kampanii informacyjnej, w tym na stronie urzędu gminy, część radnych w dalszym ciągu nie zna najważniejszych zmian w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi wprowadzonych w nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Publikowane są na portalach internetowych nieprawdziwe i niezgodne z obecnym brzmieniem ustawy rozwiązania wprowadzając mieszkańców w błąd.

Dotychczasowe zasady w gospodarce odpadami obowiązują do czasu podjęcia nowych uchwał przez rady gmin, ale maksymalnie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, czyli do 5 września 2020 roku. Gminy w tym okresie muszą dostosować cały system, a nie wybrane elementy do wymagań zawartych w znowelizowanej ustawie.

Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzona w art. 5 ust. 3 ustawy nowelizacja w zakresie obowiązku właścicieli nieruchomości zbierania odpadów wyłącznie w sposób selektywny! Artykuł ten stanowi, że właściciel nieruchomości ma obowiązek zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych przez ministra do spraw środowiska. Tej, jakże zasadniczej zmiany w ustawie część radnych nie zauważyła, pomimo przesłania im w lipcu br. pisemnej informacji między innymi o tej kwestii - w załączeniu przedmiotowe pismo (pobierz pdf).

W związku z powyższym apeluję do mieszkańców, którzy dotychczas nie prowadzą selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, aby przygotowali się do tego obowiązku. Z dotychczasowych uzyskiwanych informacji od osób, które nie prowadzą selektywnej zbiórki wynika, iż osoby takie kierują się dwoma przesłankami. Jedną z nich jest brak chęci i woli segregowania odpadów, drugą trudności organizacyjne w zakresie przechowywania worków na poszczególne rodzaje odpadów. Szczególnie osoby, które dotychczas kierowały się przy braku segregacji właśnie trudnościami w zakresie wygospodarowania miejsca na worki, mają czas na przemyślenie i przygotowanie organizacyjne, aby po przyjęciu przez Radę Gminy Dobra nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku mogły realizować ten obowiązek. Za stwierdzony brak selektywnej zbiórki odpadów z jednej strony grozi kara grzywny, zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (jest to wykroczenie), z drugiej strony w postępowaniu administracyjnym określona zostanie podwyższona opłata za miesiąc lub miesiące, w których nie dopełniono tego obowiązku w wysokości nie niższej niż dwukrotna wysokość i nie wyższej niż czterokrotna wysokość maksymalnej stawki opłaty. Przedział tej podwyższonej opłaty zostanie określony w uchwale Rady Gminy Dobra.

Kolejna zasadnicza zmiana w zakresie wprowadzenia proporcjonalnej ulgi w opłacie „śmieciowej” w przypadku zadeklarowania przez właściciela nieruchomości kompostowania bioodpadów zostanie przedstawiona niebawem w odrębnym artykule.

Wójt Gminy

Teresa Dera

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej