UWAGA na fałszywych ankieterów GUS

Kategoria > Informacje ogólne

Kierując się troską o bezpieczeństwo respondentów przypominamy, że ankieter dzwoniący w imieniu GUS, zobowiązany jest do podania imienia, nazwiska oraz numeru legitymacji służbowej (na życzenie respondenta).

W ramach badań statystyki publicznej przeprowadzane są badania ankietowe dotyczące:

• badań społecznych,

• badań cen,

• badań rolnych.

Lista aktualnie trwających badań statystycznych znajduje się na witrynie GUS w zakładce „Badania Statystyczne”. Informacje o poszczególnych badaniach ankietowych znajdują się na stronie: https://badania-ankietowe.stat.gov.pl/.

W przypadku otrzymania telefonu od osoby przedstawiającej się jako ankieter realizujący badania statystyczne, respondent ma możliwość:

• sprawdzenia na stronie internetowej GUS czy aktualnie przeprowadzane jest badanie,

• zweryfikowania tożsamości ankietera za pomocą dedykowanej aplikacji lub dzwoniąc do urzędu statystycznego lub na Infolinię Statystyczną,

• umówić się na inny termin przeprowadzenia badania drogą telefoniczną,

• zażądać przeprowadzenia badania we własnym domu w ramach bezpośredniego kontaktu z ankieterem.

Na witrynie GUS udostępniona została także aplikacja służąca do weryfikacji ankieterów dostępna w zakładce „Sprawdź tożsamość ankietera”. W celu weryfikacji ankietera należy podać jego imię, nazwisko oraz numer legitymacji. Tożsamość ankietera można również zweryfikować za pośrednictwem infolinii 22 279 99 99, czynnej od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 - 15:00.

Celem oszustów podszywających się pod prowadzone badania jest wyłudzenie informacji od obywateli pod pretekstem weryfikacji danych spisowych.

Zdarzenie jest próbą oszustwa, o którym należy powiadomić Policję celem prowadzenia dalszych wyjaśnień. Przypominamy też, że w przypadku otrzymania podejrzanych SMS i rozmów telefonicznych można je zgłosić do CSIRT NASK na stronie internetowej „Zgłoś incydent”.

Pamiętajmy, że ankieterzy nie pytają o dane dowodu osobistego, dane bankowe, nie zbierają pieniędzy i nie proszą o dokonanie jakiejkolwiek wpłaty na rachunek bankowy, nie pytają również o numer konta bankowego, zgromadzone oszczędności.

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej