Koniec projektu „Dla Dobra Dzieci-utworzenie 75 nowych miejsc wychowania przedszkolnego w gminie Dobra” nr umowy RPZP.08.01.00-32-K039/19-00

Koniec projektu „Dla Dobra Dzieci-utworzenie 75 nowych miejsc wychowania przedszkolnego w gminie Dobra” nr umowy RPZP.08.01.00-32-K039/19-00

Logotypy Funduszy Europejskich Pomorza Zachodniego oraz Flaga Rzeczypospolitej Polskiej

Dobiegł końca realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, przez Gminę Dobra projekt „Dla Dobra Dzieci-utworzenie 75 nowych miejsc wychowania przedszkolnego w gminie Dobra” nr umowy RPZP.08.01.00-32-K039/19-00, który w swoim założeniu był ukierunkowany na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz na inwestowaniu w doskonalenie umiejętności, kompetencji, kwalifikacji nauczycieli wychowania przedszkolnego z zakresu pedagogiki specjalnej. 

Zgodnie z założeniami projektu zostało utworzone 75 nowych miejsc wychowania przedszkolnego w nowopowstającym Publicznym Przedszkolu Nr 1 w Mierzynie. Powstały trzy grupy przedszkolne: Pomarańczowe Misie -3 latki; Niebieskie Nosorożce- 4-5 latki; Szare Zebry - 5-6 latki. Dla nowoutworzonych grup, w ramach projektu przeznaczone zostały 3 sale przedszkolne, do każdej z nich przylega toaleta, szatnia (wspólna) oraz aneks na pomoce oraz magazynki przy salach, w których przechowywane jest wyposażenie nie wykorzystywane na co dzień. Dzięki założeniom projektu sale indywidualne zostały wyposażone w pełne umeblowanie tj. zestawy meblowe składające się z szaf, regałów, licznych poduch, kanap i fotelików. Zakupione zostały biurka i krzesła dla nauczycieli, stoliki i krzesełka dla dzieci oraz inne wyposażenie meblowe przydatne w przedszkolu.

 

Wyposażono również szatnie w wieszaczki wraz z siedziskami, żeby każde dziecko miało swoje miejsce w przedszkolu. W salach znalazły się półeczki gdzie dzieci mogą przechowywać indywidualne rzeczy pierwszej potrzeby. Z racji tego, że na każde dziecko przypada jedna półeczka oznaczona indywidualnym znaczkiem dla każdego dziecka, dzieci wiedzą gdzie są ich rzeczy, co jednocześnie sprzyja ukazywaniu dzieciom potrzeby utrzymywania czystości. Zakupiono również liczne zabawki i pomoce dydaktyczne. Sale otrzymały również duże dywany. Każda sala została wyposażona w monitor interaktywny, laptop oraz tablice korkowe gdzie wywieszane są prace plastyczne dzieci. Otrzymały również one liczne artykuły plastyczne, wspomagające rozwijanie umiejętności u dzieci. Do nauki języka angielskiego zakupiono interaktywną podłogę z pakietem do nauki języka oraz oprogramowanie.

 

Nauczyciele otrzymali do pracy z dziećmi również edukacyjny program multimedialny do prowadzenia zajęć w przedszkolu. Sale zostały wyposażone w taki sposób, aby dzieci poprzez zabawę mogły się uczyć. Na wyposażeniu sal zatem znalazły się nie tylko zabawki-lalki, wózki, łóżeczka z licznymi akcesoriami itp. dla dziewczynek, jak i samochody duże, małe, tory samochodowe itp. dla chłopców, ale  zakupiono również liczne kąciki zabaw (możliwość zabawy w sklep czy teatr). Zakupiono również akcesoria wspomagające poznawanie licznych zawodów.

 

Projekt został napisany w taki sposób, aby zakupione wyposażenie i pomoce dydaktyczne mogły służyć nie tylko zabawie, ale rozwijaniu zainteresowań u dzieci, oraz miały uczyć poprzez zabawę. Duży nacisk położono na zakup licznych pomocy, które miały służyć integracji sensorycznej, która ma ogromne znaczenie dla prawidłowego rozwoju przedszkolaków. Dzięki niej są one w stanie należycie odbierać i właściwie interpretować bodźce zmysłowe. Odbieranie bodźców zmysłowych można ćwiczyć przy użyciu różnego rodzaju zabawek sensorycznych, dzięki którym dzieci mogą rozwijać wszystkie zmysły i odpowiednio je ze sobą integrować. Zabawki sensoryczne posiadają wiele zalet, przyczyniają się do rozwoju koordynacji wzrokowo-ruchowej, doskonalą umiejętność koncentracji uwagi, stymulują wyobraźnie i kreatywność. Dlatego tak ważne jest korzystanie z pomocy sensorycznych w najmłodszych latach życia. Dzięki założeniom projektu do przedszkola zostały takie zabawki i pomoce dydaktyczne zakupione. Zakupiono min. kąciki manipulacyjno – sensoryczne; basen piankowy z piłkami; domina dotykowo-sensoryczne; klocki sensoryczne;  zestaw szczypców do ćwiczeń małej motoryki; poduszki sensoryczne z woreczkami; skrzyneczki ze skrytkami rozwijającymi percepcję dotykową; sensoryczne wałeczki do masażu; sensoryczną matę z wypustkami; panel sensoryczny stymulujący zmysły; transparenty przyrząd do kołysania; stożki do kołysania; duże domino sensoryczno-naciskowe z pianki o różnej gęstości, rękawice sensoryczne, ścieżki sensoryczne do nauki samodzielnego ubierania; kąciki zabaw sensorycznych; skrzyneczki ze skrytkami rozwijającymi percepcję dotykową.

 

Z racji tego, że w projekcie przewidziane zostało wsparcie logopedy, psychologa i nauczyciela gimnastyki korekcyjnej, zakupione zostały również pomoce dydaktyczne wspomagające pracę tych nauczycieli. Logopeda otrzymał liczne pomoce dydaktyczne wspomagające pracę z dziećmi polegającą na niwelowaniu u dzieci występujących wad wymowy. Został zakupiony program multimedialny zawierający zestaw pomocy oraz gier logopedycznych, narzędzia multimedialne do prowadzenia logopedii, ale również zakupiono liczne: logopedyczne gry planszowe; ilustracje logopedyczne o różnej tematyce; lustra logopedyczne. Dzięki zakupionym pomocom terapeutycznym tj. dmuchajek, „Flippera” itp. możliwe było prowadzenie ćwiczeń rozwijających aparat artykulacyjny.  Zakupiono również zestawy pacynek logopedycznych, które są idealnym „asystentem” logopedy pozwalającym na uatrakcyjnienie ćwiczeń. Pacynki swobodnie zachęcają do współpracy i pobudzają wyobraźnię dzieci.

Dzieci zakwalifikowane do projektu miały również wsparcie psychologa, który dzięki zakupionym pomocom dydaktycznym pomagał dzieciom w zmaganiu się z ich problemami, które wiążą się zarówno z problemem rozdzielania z rodzicami, jak i często z problemami w kontakcie z rówieśnikami. Dlatego też zgodnie z założeniami projektu zakupione zostało szereg pomocy przydatnych w rozmowach psychologa z dziećmi, diagnozie i terapii. Kupiono liczne gry w formie układanek lub typu memory, które są wykorzystywane podczas terapii czy kolejnych rozmów z dzieckiem, które bardzo  korzystnie wpływają na  rozwój intelektualny przedszkolaka. W ramach projektu zakupiono pomoce dydaktyczne oparte na rozróżnianiu emocji: matematyczne układanki; sygnalizator świetlny przedstawiający emocje; drzewka przedstawiające smutek, radość; mulimedialny program do wspomagania rozwoju pamięci i koncentracji u dzieci itp.

 Przedszkolaki korzystały również bezpłatnie ze wsparcia nauczyciela gimnastyki korekcyjnej. Gimnastyka korekcyjna jest częścią wychowania fizycznego, w której obowiązują specyficzne formy ćwiczeń. Ruch jest w tym przypadku podporządkowany głównie celom terapeutycznym, a opracowane w odpowiedni sposób ćwiczenia mają na celu doprowadzenie do korekcji postawy ciała dzieci. Ćwiczenia te mogą mieć charakter oddechowy, korygujący, wzmacniający oraz antygrawitacyjny. Nauczyciel gimnastyki korekcyjnej mógł korzystać z pomocy do gimnastyki korekcyjnej, które zostały zakupione w ramach realizacji projektu takich jak: worki do skakania; zestawy kolorowych pachołków; gruszki rehabilitacyjne; piłki gimnastyczne z podstawką; zestawy kółek motorycznych do ćwiczeń ruchowych; węże do ćwiczeń równowagi; szczudła do ćwiczeń koordynacji ruchowej; zestawy przyrządów gimnastycznych; drabinki półokrągłe; składane tory do ćwiczeń równowagi, mat piankowych z przeszkodami; miękkich kamieni do ćwiczeń równowagi; kładki równoważnej; składanego materacu rehabilitacyjnego; kolorowych szarf itp.

Ponadto w ramach projektu postawiono również na inwestowanie w doskonalenie umiejętności, kompetencji nauczycieli do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym z zakresu pedagogiki specjalnej z zakresu diagnozy ASD oraz z zakresu terapii behawioralnej. Po ukończonych kursach u nauczycieli wzrosły kompetencje z zakresu pedagogiki specjalnej.

Udało się również z zaoszczędzonych środków w ramach Zadania 1: Utworzenie i wyposażenie 75 nowych miejsc przedszkolnych poprzez zakup mebli i wyposażenia, pomocy dydaktycznych oraz zabawek na potrzeby bieżącej działalności, w miesiącu sierpniu br. stworzyć w przedszkolu Salę doświadczania świata. Urządzenia zamontowane w Sali doświadczania świata pozwolą dzieciom wzbogacać swój rozwój o doznania sensoryczne w sposób wszechstronny i swobodny. Dzięki dostępowi do ciekawych i pobudzających bodźców zmysłowych (światło, faktura, dźwięk, zapach) dziecko w sposób dla siebie przyjemny i relaksujący będzie mogło poznać różnorodne nieoczywiste i zaskakujące doznania zmysłowe. W Sali doświadczania świata znalazły się min. takie sprzęty jak: liczne huśtawki i platformy terapeutyczne, ścianka wspinaczkowa jako element do zestawu terapii sensorycznej, ściana bąbelkowa, świetlno-dźwiękowa kopuła z podestem, maszyna do wytwarzania baniek, sensoryczna podłoga z kolorowymi cieczami czy magiczne akwarium.

 

Najważniejsze jednak jest fakt, że najbardziej na tym skorzystały dzieci, które zaczynają dopiero swoją edukację, a dzięki wyposażeniu i zakupionym pomocom mogły to robić na bardzo wysokim poziomie. Jak wiemy bowiem w wieku przedszkolnym rozpoczynają się u dzieci zmiany rozwojowe w sferze rozwoju fizycznego, społecznego, emocjonalnego, moralnego, poznawczego i komunikacyjnego. Wszystkie pomagają dziecku lepiej rozumieć świat, samego siebie i innych ludzi oraz stwarzają możliwość, aby zaspokajać własne potrzeby i pragnienia w akceptowany społecznie sposób. To spotkanie własnych pragnień z wymaganiami świata, znalezienie sposobów na poradzenie sobie z tymi dwoma, często przeciwstawnymi tendencjami, jest jednym z najważniejszych zadań wieku przedszkolnego. Jest to również wyzwanie dla opiekunów, aby tak towarzyszyć dziecku, by nauczyło się wrażliwości na własne potrzeby, gotowości do stawiania sobie celów i odwagi w ich realizacji, przy jednoczesnym zrozumieniu i poszanowaniu punktów widzenia, potrzeb i pragnień innych ludzi. 

Wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego projektu bardzo serdecznie dziękuję za wsparcie, uczynność, wyrozumiałości oraz za ogrom pracy, który doprowadził nas do pomyślnego zakończenia projektu. 

Przykro jedynie, że dzieci swoimi umiejętnościami zdobytymi w trakcie trwania projektu ze względu na wprowadzony stan epidemii, nie mogły pochwalić się szerszemu gronu.

Na koniec życzę Naszym wspaniałym przedszkolakom samych szczęśliwych i radosnych chwil w dalszym ich życiu, aby dalej mogli zdobywać widzę i doświadczenie w tak wspaniałym otoczeniu. Wierzę, że to co dał nam ten projekt będzie jeszcze wiele lat służyło najmłodszym naszym pociechom z gminy Dobra.

Koordynator projektu
 Marzena Ciszewska

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej