W listopadzie 2016 roku strażnicy gminni w jednej z miejscowości stwierdzili wystawiony worek koloru żółtego przeznaczony na odpady segregowane (tworzywa sztuczne i metal), w którym znajdowała się między innymi podkaszarka z przewodem elektrycznym, opakowania ciśnieniowe, wycieraczka samochodowa, pompka samochodowa. Odpady te absolutnie nie miały prawa znajdować się w tym worku. Właściciel nieruchomości nie przyjmował argumentacji strażników, swoją postawą przedłużał prowadzone czynności wyjaśniające. W rezultacie sprawa trafiła do sądu.
Niewłaściwe prowadzenie segregacji odpadów jest wykroczeniem z art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Odbyły się łącznie 3 rozprawy, obwiniony poruszał coraz bardziej absurdalne kwestie, miedzy innymi, że strażnicy wykonali tylko zdjęcia, a nie zabezpieczyli kontrowersyjnych odpadów. Sąd w pełni podtrzymał stawiane zarzuty sprawcy wykroczenia. Zebrane dowody w sprawie uznane zostały jako w zupełności wystarczające. Podkreślono, że oskarżyciel publiczny- Straż Gminna w Dobrej prawidłowo wskazała na niedopuszczalność takiego postępowania. Sąd także w ślad za strażą gminną wskazał na dużą szkodliwość takiego postępowania. Uwypuklił obowiązek dbania o środowisko naturalne i w efekcie, poprzez prawidłową segregacje odpadów dążenie, aby jak najmniej odpadów trafiało na składowiska. Straż Gminna w Dobrej wskazała także, że takie postępowanie, niewłaściwa segregacja - gdyby było nagminne powodowałoby znaczący wzrost kosztów zagospodarowania odpadów. Różnica w kosztach odbioru i zagospodarowania odpadów niesegregowanych jest trzykrotnie większa niż odpadów prawidłowo segregowanych. W rezultacie, gdy okazuje się, że odebrane odpady nie są prawidłowo posegregowane Gmina obciążana jest wyższymi rachunkami. Przy dużej skali nieprawidłowości mogłoby to przełożyć się na wzrost stawki za odbiór odpadów, a więc dotknąć wszystkich mieszkańców. Stąd też z jednej strony prowadzone były i będą akcje edukacyjne, ale także prowadzone nadal będą wyrywkowe kontrole przez strażników gminnych.
Sąd na rozprawie w dniu 26 stycznia uznał oskarżonego za winnego zarzucanego czynu – niewłaściwej segregacji i wymierzył mu karę grzywny w wysokości 200 zł oraz obciążył kosztami postępowania.
Zasady segregacji ujęte są miedzy innymi w uchwale NR VIII/108/2015 Rady Gminy Dobra z dnia 24 września 2015 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dobra, oprócz tego na każdym worku przeznaczonym na odpady segregowane jest szczegółowa instrukcja, wskazująca jakie odpady mogą być umieszczane w danym worku, a jakie absolutnie nie. Najwięcej nieprawidłowości dotyczy umieszczania w workach na PET innych odpadów. W workach tych mogą być umieszczone: butelki PET, opakowania po chemii gospodarczej, pojemniki po artykułach sypkich, folie, woreczki, puszki aluminiowe i metalowe, opakowania wielomateriałowe (TETRA PAK).
Komendant Straży Gminnej w Dobrej
Andrzej Budzyński