Program „Czyste powietrze”. Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Kategoria > Informacje ogólne
Program „Czyste powietrze”. Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.

Logo programu Czyste powietrze, zdrowy wybórUprzejmie informujemy, że już od ponad sześciu miesięcy działa w naszej Gminie punkt konsultacyjno-informacyjny wspierający mieszkańców w procesie przygotowania, złożenia i rozliczenia wniosków o dofinansowanie wymiany źródeł ciepła oraz termomodernizacji. Punkt został uruchomiony na mocy porozumienia podpisanego przez Wójta Gminy Dobra z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie w sprawie wsparcia przez Gminę Dobra działań mających na celu realizację programu priorytetowego „Czyste powietrze”. Poniżej chcielibyśmy Państwu zaprezentować odpowiedzi na wybrane, często zadawane pytania, które są istotne dla wszystkich osób zainteresowanych wymianą źródła ciepła lub też innymi działaniami mającymi na celu poprawę jakości powietrza oraz zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych.

Odpowiedzi zostały opracowane w oparciu o informacje, które mogą Państwo znaleźć na stronie www.czystepowietrze.gov.pl.

Pytanie 1.

Beneficjent posiada dwa źródła ciepła (piec węglowy niespełniający wymagań 5 klasy i gazowy nowej generacji). Osoba chce złożyć wniosek na docieplenie budynku. Czy w takiej sytuacji musi pozbyć się pieca, który nie spełnia założeń programu?

Odpowiedź:

Tak, ponieważ aby złożyć wniosek o dotację na termomodernizację budynku konieczne jest zlikwidowanie wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe w danym budynku. Należy jednak pamiętać, że w przypadku budynków, dla których wystąpiono o zgodę na budowę lub dokonano zgłoszenia budowy po 31 grudnia 2013 r., nie udziela się dofinansowania na ocieplenie przegród budowlanych ani na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej.

 

Pytanie 2.

Czy możliwe jest dofinansowanie wymiany źródeł ciepła w nowych budynkach?

Odpowiedź:

Nie przewiduje się dofinansowania nowobudowanych budynków.

 

Pytanie 3.

Wiele osób pyta, czy mieszkając od kilku, a nawet kilkunastu lat w domu, który nie ma jeszcze odbioru (z rożnych przyczyn) można dostać dofinansowanie do wymiany starego pieca?

Odpowiedź:

W programie „Czyste Powietrze” udziela się dofinansowania tylko dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych istniejących, czyli oddanych do użytkowania. Zgodnie z pkt. 9.2.2. „Rodzaje przedsięwzięć oraz maksymalna kwota dotacji”, do dofinansowania nie kwalifikuje się kosztów poniesionych przed oddaniem do użytkowania budynku/lokalu mieszkalnego.

 

Pytanie 4.

Czy jest określony termin wydzielenia księgi wieczystej w stosunku do terminu złożenia wniosku lub wykonania inwestycji?

Odpowiedź:

W przypadku złożenia wniosku o dotację do wfośigw na lokal wydzielony w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, księga wieczysta dla tego lokalu powinna być założona w dniu złożenia wniosku.

Natomiast w przypadku złożenia wniosku o dotację do wfośigw na cały budynek mieszkalny jednorodzinny, termin wydzielenia księgi wieczystej nie jest poddawany weryfikacji.

W przypadku złożenia wniosku o kredyt i dotację w banku na cały budynek mieszkalny jednorodzinny, księga wieczysta dla tego budynku lub nieruchomości gruntowej, na której posadowiono budynek, powinna być założona na dzień złożenia wniosku.

W przypadku złożenia wniosku o kredyt i dotację w banku na wydzielony lokal mieszkalny, księga wieczysta powinna być założona na dzień złożenia wniosku w banku.

 

Pytanie 5.

Czy istnieje możliwość pozostawienia pieca kaflowego w kuchni i nie odcinania go od przewodu kominowego w sytuacji, gdy budynek ma źródło ciepła spełniające wymagania programu, a beneficjent chce starać się o dofinansowanie docieplenia domu?

Odpowiedź:

Nie ma takiej możliwości. W celu uzyskania dotacji na termomodernizację konieczne jest zlikwidowanie w budynku wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe. W przypadku kuchni kaflowych konieczna jest ich likwidacja lub trwałe odłączenie od przewodu kominowego, co musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem wystawionym przez mistrza kominiarskiego.

 

Pytanie 6.

Co w sytuacji, gdzie budynek jest ogrzewany kuchnią kaflową? Czy do przyznania dofinansowania na kocioł węglowy (budynek nie posiada przyłączenia do sieci gazowej) wystarczy zaświadczenie od kominiarza o odłączeniu pieca kaflowego od przewodu kominowego?

Odpowiedź:

W celu uzyskania dotacji na zakup i montaż nowego źródła ciepła konieczne jest zlikwidowanie w budynku wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe. W przypadku kuchni kaflowych dopuszczalne jest pozostawienie tego typu trzonu kuchennego w budynku, np. w celach dekoracyjnych. Wówczas konieczne jest trwałe odłączenie kuchni kaflowej od przewodu kominowego, co musi być potwierdzone odpowiednim dokumentem wystawionym przez mistrza kominiarskiego. Zgodnie z programem, aby uzyskać dofinansowanie kosztów nowego kotła na węgiel konieczne jest złożenie wniosku o dofinansowanie obejmującego ten koszt oraz zakupu (wystawienie faktury lub równoważnego dokumentu księgowego) i montażu tego kotła do 31 grudnia 2021 r.

 

Pytanie 7.

Czy dobrze rozumiem, że nie ma konieczności likwidacji kominka, ani też wyposażania go w jakiś inny wkład np. zgodny z „ekoprojektem”/„ekodesignem”? Czy w budynku może pozostać kominek rekreacyjny z otwartą komorą spalania – bez żadnego wkładu? Odpowiedź:

W celu uzyskania dotacji na zakup i montaż nowego źródła ciepła konieczne jest zlikwidowanie w budynku wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe. Dopuszcza się pozostawienie (o ile docelowe zapisy uchwały antysmogowej obowiązującej na danym terenie nie zabraniają ich stosowania) kominków, również wyposażonych w otwartą komorę spalania, wykorzystywanych tylko do celów rekreacyjnych.

 

Pytanie 8.

Czy prawdą jest, że w ramach planowanych zmian w roku 2022 ograniczony ma zostać zakres możliwości dofinansowania do wymiany pieca na pellet drzewny i gaz?

Odpowiedź:

Nie, na chwilę obecną (wrzesień 2021) w ramach programu „Czyste Powietrze”, nie planuje się wykluczenia dofinansowania do źródeł ciepła zasilanych pelletem drzewnym lub gazem.

 

Pytanie 9.

Czy gmina wypełniając i wysyłając wniosek dla beneficjenta powinna zachować kopię wersji papierowej, lub wersję elektroniczną takiego wniosku? Jeżeli tak, to jaki jest okres przechowywania przez gminę takich danych?

Odpowiedź:

Gmina nie jest zobowiązana do przechowywania wersji elektronicznej lub kopii papierowej wniosków o dofinansowanie wraz z załącznikami.

 

Przetłumacz / translate
Loading...

Na skróty

Polecamy

Gminy partnerskie

Projekt POIS.02.03.00-0307/17
Poprawa gospodarki wodno-ściekowej w gminie Dobra
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych. Poniższe zasady stosuje się począwszy od 25 maja 2018 roku. Więcej