OŚWIADCZENIE

Informuję, że na stronach internetowych portali społecznościowych przekazywane są nieprawdziwe wiadomości, do których chciałabym się odnieść.

Cytuję "jest małe ale...... Skąd nagle w gminie znalazło się w kwietniu prawie 1,5 miliona złotych wolnej gotówki.....

A może to wcześniej było zaplanowane aby móc przed wyborami sypać takimi souvenirami" koniec cytatu. 

Oświadczam, że osoba, która rozpowszechnia takie wiadomości zupełnie nie zna zasad samorządności i finansów publicznych dlatego jestem zobowiązana wyjaśnić mieszkańcom w/w kwestię:

Wykonanie budżetu za dany rok budżetowy może się zamknąć nadwyżką budżetu jednostki samorządu terytorialnego lub deficytem budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jest to różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego (art.217 ustawy o finansach publicznych).  W praktyce trudno, a nawet niemożliwe jest wykonanie budżetu do pełnych złotych we wszystkich paragrafach, mając na uwadze fakt, że poszczególne plany wydatków stanowią nieprzekraczalny limit. Precyzyjne wyliczenie wyniku budżetu jest możliwe dopiero po zaewidencjonowaniu wszystkich wydatków i dochodów za dany rok oraz złożeniu:

1. sprawozdania RB- NDS o nadwyżce lub deficycie jednostki samorządu terytorialnego do 20 dnia lutego danego roku za rok poprzedni,                                                                                 

2. sprawozdania z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do 31 dnia marca danego roku za rok poprzedni i uzyskaniem opinii RIO o tym sprawozdaniu,                                                   

3. bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego do 30 dnia kwietnia danego roku za rok poprzedni.

Jeśli wynik budżetu za dany rok jest dodatni to można dodatkowe środki zaangażować w wydatki wprowadzając zmianę do uchwały budżetowej na dany rok budżetowy.

Gmina Dobra wynik dodatni osiąga od lat, co oznacza że osiągane dochody są większe od zrealizowanych wydatków i zawsze dodatkowe środki powstałe z rozliczenia roku poprzedniego są angażowane w wydatki poprzez zmianę uchwały budżetowej na dany rok budżetowy. Sięgając 6 lat wstecz, do roku 2012 rozliczenie wygląda jak poniżej.

Powstałe wolne środki za rok 2012 w kwocie 1 663 302,87 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr XXII/311/2013  w dniu 28.03.2013r.

Powstałe wolne środki za rok 2013 w kwocie 1 675 347,11 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr XXXI/423/2014  w dniu 27.03.2014r 

Powstałe wolne środki za rok 2014 w kwocie 3 691 819,45 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr V/62/2015  w dniu 30.04.2015r 

Powstałe wolne środki za rok 2015 w kwocie 5 660 251,71 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr  XIII/176/2016  w dniu 31.03.2016r 

Powstałe wolne środki za rok 2016 w kwocie 7 834 310,71 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr  XXII/291/2017  w dniu 30.03.2017r kwota 6 881 472 zł oraz  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr  XXIII/304/2017  w dniu 27.04.2017r pozostała kwota tj. 952 838,71 zł.

Powstałe wolne środki za rok 2017 w kwocie 4 470 069,89 zł zostały wprowadzone do budżetu  Uchwałą Rady Gminy Dobra Nr XXXII/424/2018  w dniu 26.04.2018r., z tej kwoty przeznaczono na modernizację dróg płytami drogowymi środki w wysokości 1 101 546,80 zł.

Ponadto oświadczam, że gmina realizuje swoje inwestycje w oparciu o przyjęty budżet gminy i Wieloletnią Prognozę Finansową ( załącznik Przedsięwzięcia ), nie prawdziwe jest twierdzenie, że realizuje zadania bo jest to rok wyborczy. Całe cztery lata są realizowane zadania, a nie jak twierdzi autor artykułu tylko w roku wyborczym.

Wójt Gminy Dobra

Teresa Dera