W dniu 28 grudnia 2017r. odbyło się ostanie w tym roku posiedzenie Rady Gminy Dobra. W sesji uczestniczyli: Sołtysi, Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy Dobra oraz przedstawiciel firmy EKO-GEO-BLOB Rafał Modrzejewski Pani Agnieszka Skarbek, która przygotowywała Aktualizację Programu Ochrony Środowiska. Pierwszym punktem w porządku obrad było wręczenie medali za długoletnie pożycie małżeńskie. Wyróżnienia z okazji 50. rocznicy ślubu otrzymali Państwo Helena i Stanisław Miluch z Wołczkowa. Medale nadane postanowieniem Prezydenta RP wraz z życzeniami wręczyli Wójt Gminy Dobra Teresa Dera oraz Przewodniczący Rady Gminy Dobra Bartłomiej Miluch.

 

Najważniejszym punktem wczorajszej sesji było uchwalenie budżetu Gminy Dobra na rok 2018.

W prognozowanych na 2018 rok dochodach w kwocie 115 199 128,55 zł największy udział stanowią wpływy z udziału w podatkach dochodowych ok. 41% (PIT kwota 46 033 588 zł i CIT kwota 700 000 zł) oraz dochody z podatków i opłat w kwocie 24 979 500 zł co stanowi ok. 22% dochodów budżetu. Dochody majątkowe zaplanowano w 2018r. w wysokości 8 177 200 zł co stanowi ok. 7% całości dochodów.
Zgodnie z informacją z Urzędu Wojewódzkiego oraz Krajowego Biura Wyborczego Gmina ma otrzymać dotacje na zadania zlecone oraz własne w kwocie 17 069 580 zł, co stanowi ok. 15% wszystkich zaplanowanych dochodów.

Dotacje z budżetu państwa przeznaczone są na finansowanie głównie zadań zleconych z zakresu:
świadczeń rodzinnych oraz z funduszu alimentacyjnego - 2 907 000 zł
świadczeń wychowawczych Rodzina 500+ - 12 834 000 zł
Przychodów w 2018 r. nie planuje się.

Oddanie do użytku zrealizowanych inwestycji, głównie w infrastrukturę drogową i oświetlenie może spowodować w latach następnych wzrost wydatków bieżących na utrzymanie dróg, konserwację oświetlenia i energię elektryczną, dlatego na rok 2018 planuje się wydatki bieżące na podstawie analizy ich wykonania po III kw. 2017r. w kwocie realnej.
Kwota zaplanowanych wydatków wynosi 112 599 128,55 zł i będzie niższa do prognozowanych dochodów o 2 600 000 zł. Nadwyżka zostanie przeznaczona na spłatę kredytu długoterminowego.
Na rok 2018 zaplanowano wydatki majątkowe w kwocie 43 846 775 zł. Głównie są to zadania wieloletnie, na które już w 2017 roku zostały podpisane umowy. Plan wydatków majątkowych jest równie wysoki jak w 2017r., mimo konieczności przeznaczenia znacznych kwot na bieżące utrzymanie i konserwację inwestycji już oddanych do użytku w latach poprzednich.

Wartościowo udział inwestycji w całości wydatków wynosi ok. 39%.
Najwięcej nakładów zaplanowano na infrastrukturę drogową (35% wydatków majątkowych), oświatę 14%, infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną 33%, gospodarkę komunalną i ochronę środowiska 7% , kulturę fizyczną 5%.

W przedsięwzięciach na rok 2018 znajdują się zadania inwestycyjne na kwotę 21 667 177 zł. Są to zadania wieloletnie, niektóre realizowane aż do roku 2021.

W 2018 roku rozchody Gminy dotyczą spłaty kredytu długoterminowego w PKO BP 2 600 000 zł.

Wynik budżetu w roku 2018 zamknie się nadwyżką, która zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętego kredytu.

Szczegóły budżetu można poznać za pośrednictwem strony internetowej bip.dobraszczecinska.pl w zakładce Informacje>>Budżet>>Rok 2018>>Przygotowanie projektu budżetu, a wieloletniej prognozy finansowej w zakładce Informacje>>Budżet>>Rok 2018>> wieloletnia prognoza finansowa.

Uchwała budżetowa została przyjęta jednogłośnie.

Podczas sesji przyjęto następujące uchwały:

  • w sprawie zmian budżetu Gminy na 2017 rok.
  • w sprawie ustalenia wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2017.
  • w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej Gminy Dobra na lata 2018 – 2025.
  • w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Zdrowotnego na rok 2018
  • w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2018 rok
  • w sprawie powierzenia Gminie Police zadania w zakresie udzielania schronienia osobom bezdomnym z terenu Gminy Dobra.
  • zmieniającą uchwałę w sprawie określenia zasady prowadzenia przez Wójta Gminy Dobra w zakresie wynajmowania i wydzierżawiania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony
  • zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Dobra na lata 2018-2022.
  • w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Bezrzecze.
  • zmieniającą uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dobra, obręb Wąwelnica.
  • w sprawie uchwalenia aktualizacji Programu Ochrony Środowiska Gminy Dobra na lata 2017-2020 z uwzględnieniem perspektywy do roku 2024.
  • w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Gminy Dobra na rok 2018.
  • w sprawie zatwierdzenia planów pracy stałych komisji Rady Gminy Dobra na rok 2018

 

Ponadto radni wysłuchali sprawozdań z prac stałych komisji Rady Gminy Dobra za rok 2017, zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Wójta Gminy Dobra w okresie od dnia 01.11.2017 r. do dnia 30.11.2017 r. oraz wysłuchali raportu z realizacji Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Dobra na lata 2013-2016 z perspektywą na lata 2017-2020.

Na zakończenie sesji Wójt Teresa Dera oraz Przewodniczący Rady Gminy Dobra Bartłomiej Miluch złożyli życzenia noworoczne. Koniec roku uczczono symboliczną lampką bezalkoholowego szampana.

E. Ziółko

J. Jankowska

  • DSC_0007
  • DSC_0009
  • DSC_0018
  • DSC_0020
  • DSC_0025
  • DSC_0027
  • DSC_0028
  • DSC_0032
  • DSC_0039
  • DSC_0041
  • DSC_0044
  • DSC_0046
  • DSC_0047
  • DSC_0059
  • DSC_0065
  • DSC_0069
  • DSC_0072
  • DSC_0074
  • DSC_0079
  • DSC_0081
  • DSC_0082
  • DSC_0086
  • DSC_0087
  • DSC_0088