Zgodnie z obowiązującymi przepisami, przedsiębiorcy nie mają prawa żądać od klientów pozostawienia dowodu osobistego "pod zastaw" (np. za wypożyczenie sprzętu turystycznego)

Pozostawienie dowodu osobistego wiąże się z niebezpieczeństwem nieuczciwego wykorzystania przez przedsiębiorcę, np. do zakupu towaru na raty na koszt właściciela dowodu osobistego.

 

 

W przypadku utraty dowodu osobistego (zgubienia, kradzieży) należy ten fakt niezwłocznie zgłosić w najbliższym urzędzie miasta, gminy, a w przypadku utraty dowodu poza granicami kraju, w urzędzie konsularnym.

Dokument taki zostaje natychmiast unieważniony w bazie systemu informatycznego.

Dla większego zabezpieczenia się przed wykorzystaniem danych, należy fakt utraty zgłosić również w banku, w celu zastrzeżenia dokumentu. Powyższe zostanie odnotowane w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki, co skutkować będzie uniemożliwieniem zaciągnięcia przez przestępcę zobowiązania z wykorzystaniem danych osobowych poszkodowanej osoby.